עם נסיון של מעל 20 שנה אנו עוסקים בבטיחות חשמל, יעוץ והתקנה של מערכות חשמל לרכבי עבודה, פיקוד ושליטה כולל קרונות ונגררים המוזנים מגנרטור ארעי/מקומי, ממיר מתח או הזנה מחח"י (חברת החשמל).
כל רכב / נגרר / קרון המותקן בו גנרטור ארעי או ממיר מתח מחוייב במערכת חשמל הכוללת משגוח בידוד - זינה צפה IT כנדרש בחוק החשמל בישראל.
בשונה ממבנה קבע עם מערכת בעלת הארקת יסוד-הארקת שיטה-איפוס וצרכנים סופיים המוגנים ע"י ממסרי פחת (כמו אצלנו בבית/משרד).
רכב נע / נגרר או קרון שאינו ניתן לחיבור קבע להארקה / איפוס ובדיקת של טיב הארקה מחוייב עפ"י חוק במערכת חשמל "צפה" המוגנת באמצעות איזומטר (משגוח בידוד) המנטר בכל את את טיב הבידוד במתקן.
התמחותנו בבניית מערכות חשמל בזינה צפה IT שאינם דורשות חיבור הארקה לאדמה ואפשרי שיוזנו ממספר מקורות חשמל שונים כגון: גנרטורים,ממירי מתח (מהמצבר) או הזנה מרשת חשמל קבועה (שקע בקיר).
החל מרכב פרטי עם ממיר מתח בודד (המחוייב עפ"י חוק! בהתקנת משגוח כמעכת הגנה מפני התחשמלות), סירות ויאכטות, רכבי עבודה מזוודים וקרונות/נגררים לחמל"ים אזרחיים או צבאיים.
ברשותנו כל הפתרונות מקטן ועד גדול לבניית לוחות חשמל קבועים או ניידים בהתאם לדרישות חוק החשמל להגנה בשיטה צפה ובעיקר לשמירה על חיי אדם המשתמשים באותם מערכות.
ניתן להגיע ליעוץ ראשוני בזמן התכנון או לשיפוץ / תוספת למערכות חשמל קימות.
לצערנו הרב, המודעות לקיומה של סכנת חשמול ומוות מיידי מממירי חשמל VDC 12-VAC 220 או גנרטורים קטנים/ניידים אינה רחבה או מספקת ואנו נתקלים רבות בצרכני חשמל המסכנים את חייהם בעבודה עם מוצרים אלו (שנראים קטנים ותמימים...) אשר לא מוגנים מפני סכנת התחשמלות בסיסית ובנוסף אי קיומם מהווה עבירה פלילת על חוקי החשמל בישראל.
בקטגוריה זו נציג דוגמאות מהשטח לזיווד והטמעת מערכות הגנה בשיטה צפה IT.
הנגרר הגיע אלינו לאחר שנפסל לשימוש (ובצדק!) ע"י בודק חשמל בשטח.
הנגרר נבנה במקור כמערכת חשמל מאורקת רגילה ("כמו שיש לנו בבית") עם לוח חשמל מוגן ממסר פחת כנגד התחשמלות.
בפועל הותקן ע"ג הנגרר דיזל גנרטור 5 קוו"א צף (לא מאופס) וככול שהנגרר נייד ואינו כולל חיבור מסודר להארקה וגם אם היו משתמשים ביתד ארעי לא היה מי שיבדוק בצורה מסודרת את טיב ההארקה ולולואת התקלה.
הנגרר הוזן או מהגנרטור המקומי או ממקור חשמל חיצוני שטיבו אינו ידוע.
בפועל בעבודה מול אותו גנרטור "צף" (לא מאופס), ממסר הפחת בלוח כלל לא היה מגן על המשתמשים מפני התחשמלות וכלל לא מגיב - סכנת חיים מיידית!.
בעבודה מול מקור מתח חיצוני היה תלוי הדבר במקור עצמו, בטיב ההארקה ובתלות בשיטת ההגנה של אותו מקור חשמל (גנרטור אחר או הזנה משקע קבוע).
כפתרון איכותי שודרג לוח החשמל לכזה המוגן ב100% בשיטה צפה: משגוח ה"רואה" את כל הצרכנים, מנטר אותם ברציפות ומנתק את החשמל בקרות תקלה (ירידת ערך התנגדות הבידוד למצב מסוכן).
הלוח החדש כולל מפסק מחליף הזנות: הזנה מהגנרטור הקבוע על הנגרר או הזנה ממקור מתח חיצוני בכבל 25 מ' (כל שקע חשמל בנמצא או גנרטור אחר).
כדי להשאיר את מערכת החשמל "צפה" הותקן שנאי מבדל המתווך בין שיטת ההגנה הקיימת בנגרר לכל שיטת הגנה חיצונית אחרת.
כך אנו מוגנים תמיד וב-100% ומבלי צורך בקיום הארקה חיצונית (יתד הארקה), ללא צורך בבדיקת מקור המתח החיצוני ובנוסף יכולת עבודה בתנועה.
לוח החשמל שודרג כך שיכיל משגוח בידוד כנדרש עפ"י חוק.
לוח החשמל מוזן משני מקורות חד פאזיים 32 אמפר: דיזל גנרטור קבוע 5 קוו"א או תקע הזנה חיצוני מרשת חשמל אחרת.
ללוח מפסק בורר המאפשר בחירה בין שני ההזנות כאשר בשני המקרים פועלת המערכת בשיטה צפה ומוגנת עי משגוח.
בקרות תקלת בידוד (סכנת התחשמלות) ינתק המגען בלוח את כל מעגלי החשמל המזינים את הצרכנים.
בלוח קיימות נורות חיווי מתח וזרם - כללי (מימין) או לפני שנאי מבדל (משמאל).
בנגרר שליטה ופיקוד זה מערכת החשמל מוזנת במתח חד פאזי בזרם 32 אמפר.
לפיכך הותקן שנאי מבדל בהספק 7-8 קוו"א המייצר זרמי התנעה עצומים עם חיבורו הראשוני (או נפילת מתח ריגעית) לחשמל.
על מנת למנוע הקפצת מאמ"תים בחיבור הנגרר לחשמל הותקן מגביל זרם התנעה שתפקידו לרכך את זרמי ההתנעה לעד פי 4 מערך הזרם הנומינלי ובכך למנוע הקפת מאז"ים בעת חיבורו למקור חשמל חיצוני (גם לשקע ישראלי רגיל 16 אמפר).
התקנת שנאי המבדל בפועל בנגרר כללה מגען פנימי המופעל מגע יבש מיחידות ה- PTC המוטמעים בליפופי השנאי ומנתקים את הזרם במשני בחימום יתר (עומס יתר המהווה סכנה לכשל השנאי או שריפתו פיזית).
השנאי הותקן במארז מתכתי מאורק וסגור עם ברגים ובעל פתחי אוויר רבים לקירורו הטבעי.
מחוץ לנגרר גנרטור קבוע ותקע הזנה חיצוני סיקון 32 אמפר CEE 3X32 בדרגת אטימות IP67.
לנגרר כבל הזנה חיצונית 25 מ' בכבל נאופרן 3X6 ממ"ר ובתקע/שקע סיקון CEE כחול תעשייתי 32 אמפר.
בנוסף מגוון מתאמים לחיבור למגוון שקעים אפשריים אחרים הקיימים בשטח:
1. מתאם לחיבור הנגרר לשקע חשמל ישראלי רגיל
למרות שהנגרר בעל מערכת חשמל בזרם מקסימלי של 32 אמפר, במידה ואין שקע כזה חיצוני הנמצא ניתן להזין את הנגרר מכל שקע ישראלי רגיל (כמו בבית...) וגם תודות למגביל זרם התנעה לשנאי הכלול במערכת ומאפשר חיבור קל של השנאי לכל רשת חשמל.
2. מתאם חיבור לנגרר לשקע חשמל סיקון תעשייתי 16 אמפר CEE כחול
למרות שהנגרר בעל מערכת חשמל בזרם מקסימלי של 32 אמפר, במידה ואין שקע כזה חיצוני הנמצא ניתן להזין את הנגרר מכל שקע סיקון תעשייתי 16 אמפר וגם תודות למגביל זרם התנעה לשנאי הכלול במערכת ומאפשר חיבור קל של השנאי לכל רשת חשמל).
3. מתאם חיבור לנגרר לשקע חשמל תלת פאזי 16 אמפר סיקון אדום תעשייתי 16X5
למרות שהנגרר בעל מערכת חשמל בזרם מקסימלי של 32 אמפר, במידה ואין שקע כזה חיצוני הנמצא ניתן להזין את הנגרר מכל שקע סיקון תעשייתי תלת פאזי 16 אמפר וגם תודות למגביל זרם התנעה לשנאי הכלול במערכת ומאפשר חיבור קל של השנאי לכל רשת חשמל.
4. מתאם חיבור לנגרר לשקע חשמל תלת פאזי 32 אמפר סיקון אדום תעשייתי 32X5
אחת מפעילותינו בתחום הנדסת החשמל הינה עבודה, תכנון וביצוע של מערכות חשמל ברכבים.
מערכת חשמל בכלי רכב / נגרר ("על גלגלים") אינה מקושרת למסת האדמה בהארקת שיטה או איפוס ולכן חייבת להיות בשיטה "צפה".
בין אם ההזנה הינה ממיר מתח ובין אם UPS או גנרטור חובה להתקין משגוח ואמצעי ניתוק מתח בקרות תקלה.
בתמונות המוצגות להלן ביצענו תיקון של מערכת צפה שהותקנה כפי הנראה ע"י בעל מקצוע שאינו בקיא במערכות מסוג זה.
המערכת חווטה חלקית מחדש, הוחלף משגוח הכולל מנגנון FAIL SAFE והותקן מגען ניתוק מתח דו קוטבי בקרות תקלה ראשונה.
המערכת מורכבת מממיר מתח 3000 וואט סינוס טהור המחובר ישירות למצברי הרכב דרך מפסק טרמי.
יציאת הממיר שקע/תקע ישראלי ישירות ללוח החשמל ומשם לשקעי הצרכנים המפוזרים ברכב.
בלוח קיים גם טיימר לכיבוי תאורה אוטומטי למניעת התרוקנות המצבר.
שנאי לזינה צפה (שנאי מבדל) מאפשר לנו לעבוד בשיטה הגנה בזינה צפה IT גם כשאנו מוזנים מרשת חשמל רגילה (מכל שקע על הקיר) או מגנרטורים קבועים בשיטת הארקת שיטה ( איפוס).
גודל השנאי נקבע לפי גודל ההזנה הנדרש בנגרר/רכב/קרון. בתמונות המוצגות להלן שנאי מבדל חד פאזי 32 אמפר VAC230-230 7.36 KVA קרור אוויר מזווד במארז מתכתי סגור.
השנאי כולל בתוכו (בתוך הליפופים) טרמיסטורים המגיבים בזמן חימום יתר (עומס יתר) ומנתקים בעזרת מגע יבש/קונטקטור יעודי את הצרכנים.
שנאי מבדל מחובר ישירות לרשת החשמל ומתוקף היותו "שנאי - בעל ליפופים היוצרים שטף מגנטי רב" אנו נקבל זרמי התנעה מטורפים בזמן חיבורו הראשוני לחשמל - דבר שיפעיל בוודאות את כל ההגנות המגנטיות של המאז"ים במתקן (כל המאמת"ים מקטן ועד גדול "יקפצו" ונתקשה להרימם חזרה).
כפתרון ,לשנאים מבדלים מעל 4 קוו"א חובה תפעולית להתקין מגביל זרם התנעה ובכך נקבל שקט בחיבור שנאי זה אפילו לשקע חשמל מוגן מאמ"ת C10.